Hypnose og smertehåndtering

Operasjon smertelindring hypnose hypnoterapi

Hypnose som smertelindring

Mange tror at hypnose bare er effektivt for å slutte å røyke, vekttap, sukkeravhengighet, ved frykt/fobi eller for effektiv stressreduksjon. Men det å håndtere blant annet akutt og kronisk smerte, er et av de områdene hvor hypnose virkelig bidrar og har gjort i flere hundre år.

Smertehåndtering og bedøvelse med hypnose er også en del av pensum i utdanningen til NIH.
Dave Elman, som du kan lese mer om lenger ned på denne siden, lærte opp flere leger og kirurger enn noen andre har gjort før eller siden innen dette faget. NIH er en sertifisert skole av The Dave Elman Hypnosis Institute, og blant annet deler av Dave Elman sitt kursmateriell, som kun har vært tilgjengelig for leger og kirurger som har fått delta på Dave Elman sitt kurs, er oversatt til norsk og er en del av pensum hos NIH.

Mange er ikke klar over hvor effektivt det er i mange tilfeller å bruke hypnose under for eksempel kirurgiske inngrep eller ved “umulige” smertetilfeller. Hypnose kan også være et godt alternativ til lokalbedøvelse i de aller fleste tilfeller.

Med riktige teknikker og kunnskap, samt en klientfokusert gjennomføring – så kan man ofte oppnå dyp hypnose og deretter skape en kraftfull, lokal bedøvelse på kun få minutter. -Selv på en pasient eller klient som aldri har vært i hypnose tidligere.

Det å ha trent inn en smertehåndterings-teknikk på seg selv ved hjelp av selvhypnose eller via en dyktig hypnoterapeut kan være en stor fordel i mange situasjoner i livet

Mange mennesker verden over bruker selvhypnose når de tar tatovering.

Dette er også en del av pensum hos NIH, og flere av studentene har rapportert i klassen hvordan de effektivt har bruk dette ved blant annet tannlege og tatoverings-besøk.

Det kan være nyttig å kunne selvhypnose når man er hos tannlegen.

Dersom man for eksempel skal til tannlegen for et inngrep, kan man oppnå lokalbedøvelse på seg selv ved hjelp av hypnose på få minutter, noen ganger sekunder – istedenfor å oppleve ubehaget ved å sette en sprøyte, der man også ofte er bedøvd i timer etter at tannlegebesøket er over. Eller om man skulle vært uheldig å skade seg. Man kan da raskt og effektivt utløse lokal bedøvelse på få sekunder dersom man bruker riktig metode og har kunnskapen samt erfaring til også å kunne justere teknikker og fokus underveis i prosessen avhengig av situasjonen.

Selv på en pasient som aldri har vært i en ekte, dyp hypnose tidligere – så vil det med riktige metoder og tilpasning ofte ta kortere tid å oppnå lokalbedøvelse med hypnose enn det vil ta for en kjemisk lokalbedøvelse å ta full effekt.

Demonstrasjon av hvordan oppnå lokal bedøvelse med kun hypnose på få minutter.

Hovedlærer ved NIH Henry Leander sette en nål igjennom huden på hånden til en av studentene etter å ha utført lokalbedøvelse på få minutter med hypnose. Deretter skal de studentene, som ønsker, utføre dette på hverandre i små grupper med profesjonell veiledning og observasjon.

Historisk har hypnose vist seg å være et veldig effektivt verktøy for å håndtere blant annet kronisk smerte.

Dr. James Esdaile, MD, EICS, (1808-1859), en skotsk hær kirurg som tjenestegjorde 20 år i India. Dr. Esdaile utførte mer enn 200 smertefrie kirurgiske operasjoner med bare hypnose som bedøvelse.
På den tiden kunne Dr. Esdaile bruke timer på å oppnå riktig transe tilstand, og han hadde ikke en eksakt eller strukturert og effektiv måte å gå frem på. Så det var ofte tilfeldig når han fikk pasientene så dypt at han kunne oppnå full narkose på pasientene hvor han kunne jobbe fritt uten behovet for suggesjoner. Det var vanskelig for han å finne ut hva det var som var de avgjørende elementene som måtte være med for at pasienten skulle oppnå denne dype tilstanden av hypnose hvor blant annet smertelindring skjer spontant. Denne tilstanden fikk senere navnet “Esdaile State” eller har også blitt kalt “hypnotisk koma” rundt i fagmiljøene.

På 1960-tallet var Dave Elman den første i verden til å skape en teknikk, som med design tok en person fra en gjennomsnittlig hypnotisk tilstand ned til tilstanden som nå hadde fått navnet “Esdaile State”, eller “Esdaile Tilstanden” oversatt til norsk.

Dave Elman brukte ofte kun få minutter på å få en pasient i dyp hypnose, og han klarte å oppnå å få pasientene ned i denne tilstanden i de aller fleste tilfeller.  På grunn av blant annet Dave Elman’s arbeid er det glemte verktøyet hypnose som en effektiv smertebehandlingsteknikk nå tilgjengelig for pasienter i dag. Dette er spesielt gunstig for pasienter med kroniske smerter.

Hypnose brukt ved sykehus på 1800-tallet

På 1800-tallet ble hypnose brukt på blant annet britiske sykehus som anestesi.
Men da kloroform ble oppdaget, tok dette over da det ofte tok mer tid å få visse pasienter i en dyp nok tilstand for en trygg og varig bedøvelse med hypnose.
Således ble de positive effektene av hypnotisk anestesi, slik som mindre blødning, hurtigere sår-helbredelse og lavere risiko for infeksjon – glemt.
Men som sagt er denne kunnskapen på vei tilbake, og vi håper vi vil se flere innen helsesektoren som benytter seg av dette fantastiske verktøyet som hypnose er.

Hypnose brukt ved sykehus og medisinske klinikker i dag

I dag er det noen sykehus og medisinske klinikker verden rundt som bruker hypnose som bedøvelse og narkose suksessfullt. Noen ganger brukes det teknikker som ikke kalles hypnose, selv om disse metodene er hypnotiske av natur.

Den personen som kanskje er mest kjent for dette i dag, er den spanske kirurgen Dr. Angel Escudero.
Dr. Escudero utfører noe han kaller “Noesiterapia”.
Dette er også en del av pensum på utdanningen hos NIH.

Demontrasjon av Noesiterapia med Dr. Angel Escudero

Under her kan du se en tilfeldig utvalgt video med Dr. Angel Escudero hvor han demonstrerer og forklarer metoden sin på kvinner han forbereder på det vi på norsk kan kalle “fødselshypnose”.
Om du ikke kan spansk, så vil likevel demonstrasjonene i videoen tale for seg selv.

Om du likte denne artikkelen, så del den gjerne med venner og kjente ?

– Norsk Institutt for Hypnoterapi og Klinisk Hypnose

Blog Attachment